Kennisbank

Zoeken
Type
Thema's
Gekozen filters:
Richtlijn: probleemgedrag bij volwassenen met een verstandelijke beperking

Eind september 2019 is de nieuwe richtlijn ‘Probleemgedrag bij volwassenen met een verstandelijke beperking’ verschenen. De richtlijn geeft weer wat op dit moment wordt gezien als optimale zorg wanneer sprake is van probleemgedrag bij volwassenen met VB. In de richtlijn komen vier inhoudelijke en organisatorische onderwerpen aan de orde: BeeldvormingBegeleiding en behandelingPsychofarmacaOrganisatie van zorg De […]

Lees meer
Onderzoeksrapport Blik op EVB+

Lotje Wouters, Romee Smith en Heleen Otters hebben in 2019 onderzoek gedaan naar de motivatie van begeleiders in de gehandicaptenzorg. Specifiek naar de motivatie van begeleiders van mensen met een ernstige verstandelijke beperking met moeilijk verstaanbaar gedrag (EVB+). Met dit onderzoek leveren zij een bijdrage aan de beeldvorming van deze mensen met EVB+. Dit onderzoek […]

Lees meer
Lancering Kennisplatform EVB+ 2017

In 2017 is het Kennisplatform EVB+ offieel gelanceerd tijdens een symposium. De oprichters van het platform zijn 10 zorgorganisaties uit heel Nederland. Het begeleiden en behandelen van cliënten met een (zeer) ernstige verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag (EVB+; de afkorting SGEVG werd voorheen ook gebruikt) vraagt bijzondere vaardigheden van professionals. Daarom starten de zorgaanbieders […]

Lees meer
Het verhaal van Jessica

Dit is het verhaal van Jessica. Al bijna twaalf jaar werkt zij voor de organisatie Siza. Deze organisatie biedt zorg en dienstverlening aan kinderen, jongeren en volwassenen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige handicap. Jessica begeleidt op locatie ‘De Kameleon’ kinderen met een ernstig verstandelijke beperking in combinatie met moeilijk verstaanbaar gedrag (EVB+). Toen Jessica […]

Lees meer
Het geheel is meer dan de som der delen

Een contextuele benadering m.b.t. de houding en gedrag van begeleiders in relatie tot agressie van hun cliënten met een (licht) verstandelijke beperking. Promotieonderzoek Maartje Knotter. Het onderzoek richt zich op de werkzame factoren die het contact tussen een begeleider en zijn of haar cliënt met een verstandelijke beperking kan optimaliseren. Daarbij is de context waarin […]

Lees meer
Ervaringsverhalen

Ilona Oskam is medewerker bij Amerpoort. Zij begeleidt mensen met een ernstig verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag. Ilona heeft een aantal blogs geschreven over haar ervaringen en probeert een stem te geven aan de cliënten die zij begeleidt. Via onderstaande links kun je de verschillende verhalen van Ilona lezen. Sprookjes bestaan Doel bereikt Het […]

Lees meer
Competentieprofiel EVB+

Competentieprofielen in de gehandicaptenzorg De laatste jaren zijn er verschillende competentieprofielen ontwikkeld voor beroepskrachten in de gehandicaptenzorg die met een bijzondere doelgroep werken. Sinds 2014 is een competentieprofiel beschikbaar voor beroepskrachten die werken met cliënten met een (ernstige) verstandelijke beperking en gedragsproblemen (EVB+). In dit competentieprofiel EVB+ wordt beschreven welke aanvullende competenties nodig zijn voor […]

Lees meer
CelloZien EVB+

In maart 2018 organiseerde Cello een inspiratiefestival voor alle medewerkers betrokken bij mensen met EVB+. Speciaal daarvoor heeft de organisatie een magazine uitgebracht: CelloZien voor EVB+. Deze uitgave van het blad gaat het onder andere over: de visie van Cello op EVB+ passende methodieken om deze mensen te ondersteunen de voorwaarden waaraan de woonomgeving moet […]

Lees meer
Beleidsregel meerzorg 2019

Wanneer het noodzakelijk is dat de cliënt extra zorg nodig heeft én de best passende financiering daartoe geen mogelijkheid heeft, dan kan de ‘regeling meerzorg’ een uitkomst bieden. Meerzorg is een regeling binnen de Wet langdurige zorg (Wlz). Deze regeling maakt het mogelijk om aanvullende zorg te financieren voor cliënten die deze nodig hebben. Sinds […]

Lees meer
Afstudeeronderzoek Gehandicaptenzorg in beeld

‘Het woord gehandicaptenzorg komt slechts één keer voor in de studiehandleiding van Social Work die aan de studenten wordt uitgereikt. Zes keer wordt het woord beperking genoemd in samenhang met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Wij vinden dat hier verandering in moet komen. Als beginnend professionals werkzaam in de gehandicaptenzorg gaat het ons aan het […]

Lees meer